SeeBurger

Mit csomagoljak a gyereknek ebédre?

Ön is szeretné valahogyan ösztönözni iskolás gyermekét az egészséges étkezésre? Otthon megoldott a vitaminban és ásványi anyagban gazdag ételek fogyasztása, de szeretné, ha az iskolában se szenvedne hiányt semmiben?

A világon a gyerekek majdnem fele csomagolt ebédet visz magával iskolába. Ez kb. 5 millió ebédet jelent évente – nem beszélve a rengeteg irodai dolgozóról, az építkezéseken dolgozókról, akik mind valahogyan meg kell oldaniuk napközben az étkezést. Sokan abba a hibába esnek, hogy előrecsomagolt, készételeket adnak gyermekeiknek. Bár ezek jó megoldásnak tűnhetnek, sokszor magas a zsírtaltalmuk, ezen kívül a legtöbb esetben tele vannak sóval és cukorral.

Szendvics
A gyerekek a tinédzser éveikben (is) nagyon válogatósak tudnak lenni, ami igencsak megnehezíti a szülők dolgát. Érdemes figyelmeztetni a gyerekeket arról, hogy az egészséges táplálkozás nem csak a teljesítményükre van jó hatással, hanem a jó közérzet és a jó kinézet titka is.

Mit tartalmazzon feltétlenül az otthon készített, csomagolt ebéd?

Vas
Főleg a lányok hajlamosak a vashiányos állapotra, ezért fontos, hogy mindenképp tartalmazzon magas vastartalmú összetevőt az ebéd. Ilyenek például a sovány hús, a sötétzöld levelű zöldségek, az aszalt gyümölcsök, csicseriborsó, a lencse és a bab.

Cink
A fejlődésben lévő, de főleg a tinédzser szervezet számára nélkülözhetetlen ez az ásványi anyag. A sovány borjúhús, a brazil dió és a mandula, illetve egyéb olajos magvak (mint a tökmag vagy a szezámmag) mind rengeteg cinket tartalmaznak.

Omega-3 zsírsavak
Az egészséges agyműködés és a kiegyensúlyozott hormonháztartáshoz elengedhetetlen anyagok. Az olajos halak (lazac, tonhal, szardínia, makréla, pisztráng) tökéletes Omega-3 források.

Nassolás
A tinik imádnak nassolni. Csomagoljon nekik egy kis házi készítésű popcornt (só és cukor helyett chilivel vagy paprikával ízesítve)!

Mit ne tartalmazzon az ebéd?

Üres kalóriák
Az agyoncukrozott szénsavas üdítőitalokat cserélje joghurtitalra, 100%-os gyümölcslére vagy sima vízre!

Top 5 fogyasztó ital

Ha fogyókúrára adtad a fejed, akkor azzal már biztosan tisztában vagy, hogy csak úgy lehet hatékonyan megszabadulni a felesleges kilóktól, ha a testmozgást kombinálod az egészséges, kiegyensúlyozott és tápanyagban gazdag étrenddel. Szerencsére vannak olyan italok, amik gyorsítják a zsírégetést, ezáltal segítenek gyorsabban fogyni, mint normál esetben. Következzen ezek közül az 5 leghatékonyabb.

Méregtelenítő ital

1. Méregtelenítő italok
A méregtelenítő levek minden bizonnyal a legmegbízhatóbb szövetsegéseid lesznek a fogyókúra során, ráadásul könnyen elkészítheted őket a saját konyhádban akár csak gyümölcsből vagy zöldségből, vagy ezek összemixelésével. A citrusféléknek rendkívül magas a méregtelenítő erejük, tehát ha szeretnél minden méreganyagtól megszabadulni, amik az idők során felgyülemlettek a szervezetedben, akkor mindenképpen tegyél ezek közül a gyümölcsök közül valamennyit a méregtelenítő italodba. Ajánlott magas rosttartalmú gyökérzöldségeket – mint a gyömbér, a répa -, illetve almát is tenni a fogyókúrás italba, hiszen ezek mind hozzájárulnak a belek megfelelő működéséhez, nem beszélve a rengeteg antioxidánsról, melyet a tested minden pontjába szállítanak. A méregtelenítő italok másik nagy előnye, hogy maximálisan természetes módon segítenek a hatékony súlycsökkentésben. Egy biztos. Ha valóban szeretnél megszabadulni a felesleges kilóktól, és közben szeretnél egészséges is maradni, akkor minimum két léböjt kúrát be kell iktatnod évente.

2. Zöldséglevek
A zöldséglevek hosszútávon is segítenek ledobni a kilókat. Fogyaszthatod őket magukban is, de vegyítheted gyümölcsökkel is. Az tuti, hogy ők lesznek a legjobb fegyvereid a kilókkal való küzdelemben, és még a méreganyagok távoltartásában is számíthatsz rájuk. Ezek a zöldségek (káposzta, kelkáposzta, brokkoli, karfiol) segítenek megszabadulni a szabadgyököktől, továbbá helyreállítják a hormonszintedet is. Összetevőik segítenek a test zsírszázalékának csökkentésében, gyulladáscsökkentő és méregetlenítő hatásúak, szabályozzák a vércukorszintet és gyorsítják az anyagcserét.

3. Zöldtea
A zöldtea jótékony hatását már évszázadok óta ismeri az emberiség. A súlycsökkenés csak egy a sok közül. Habár a zöld tea önmagában csak egy pár grammtól segíthet megszabadulni, azért kiegészítőként remekül működik az étrendbe megfelelően beépítve. Egy csészényi zöld teával biztosíthatod magadnak a napi antioxidáns adagodat, ezen kívül zsírégető hatással is bír az anyagcsere serkentésével. A kalóriák égetése mellett a zöldtea növeli az energiaszintet, valamint étvágycsökkentő hatású. A Japánban rendkívüli népszerűségnek örvendő tea stresszoldónak is kiváló.

4. Gyümölcslé – áfonya és körte
A gyümölcslevek nagyon finomak, könnyen elkészíthetőek, ráadásul rendkívül magas tápanyagtartalommal bírnak. Több száz féle gyümölcsből válogathatunk. Az áfonya és a körte csak kettő a legfinomabbak és legnépszerűbbek közül. Mindkettőben rengeteg C-vitamin van, továbbá segítenek leadni a plusz kilókat. Ezt úgy érik el, hogy serkentik az anyagcserét. Ezen kívül növelik az energiaszintet, rengeteg vitamint és fehérjét szállítanak a szervezetnek. Az áfonya segít védekezni az olyan fertőzések ellen, mint például az E-coli baktérium. A körte teli van magnéziummal, káliummal, foszforral, káciummal és C-vitaminnal.

5. Fekete kávé
Végül, de nem utolsósorban nézzük a fekete kávét. Köztudott, hogy mértékkel fogyasztva a kávénak számos pozitív élettani hatása van. A benne található antioxidánsok küzdenek a szabdgyökök ellen, csökkentik a rák, a cukorbetegség és a szívbetegségek kialakulását. A koffein felpörgeti az anyagcserét és növeli az elégetett kalóriák számát. Vigyázat! Ha konkrétan súlycsökkentés céljából szeretnél fekete kávét fogyasztani, akkor bizony cukor és tej nélkül kell innod!

Vicces ételek gyerekeknek

Sok gyermek küzd étkezési zavarokkal. Ennek általában lelki eredetű okai vannak, és ha nem sikerül időben kezelni, még felnőtt korra is kihathat.
Amennyiben az Ön gyermeke is ilyen problémával küzd, szülőként a legfontosabb teendője, hogy ne erőltessen semmit, illetve ne mutassa ki gyermekének aggodalmát. Apránként, kis adagokban tálaljon neki ételt, és ha lehet, mindig kerüljön a tányérjára valami újdonság is. Ezek után hagyja magára, hogy ő egyedül fedezhesse fel a különböző ízek világát.
Ezen kívül más módon is érdekesebbé teheti gyermeke számára az étkezést.
Őt is bevonhatja a főzésbe, sütésbe. Közben mindig bátorítsa az étellel való játékra, hagyja, hogy kezeivel bármibe belenyúljon és kóstoljon. Ilyenkor is fontos, hogy ne bosszankodjon ha valami nem úgy sül el, ahogy szeretné.
Vagy saját kezűleg készíthetnek vicces szendvicsek. Ezt először inkább csak Ön csinálja reggelire, uzsonnára vagy vacsorára meglepetés gyanánt. Később, valamint már nagyobb gyermekeknél, akik rendesen tudják használni a kést, nyugodtan besegíthetnek ők is. Alapanyagként szinte bármit felhasználhat. Kenyeret, zsemlét, tojást, zöldségeket, gyümölcsöket, sajtot, szalámit, virslit és így tovább. Elkészítheti belőle gyermeke kedvenc állatát, mesefiguráját, vagy egyéb alakzatokat (pl.: napot, virágot, házikót, stb.). Az eredmény garantáltan finom és egészséges lesz.

Ötletadónak íme néhány jópofa szendvics:

Mosolygós szendvics

Oroszlán szendvics

Házikó szendvics

Vámpír szendvics

Rakéta szendvics
Azokon a napokon, amikor nincs ideje vagy energiája együtt főzni gyermekével, látogasson el egy közeli szupermarketbe. A boltok polcain is találhat rengeteg érdekes és vicces kinézetű ételt. A legtöbb ezek közül kimondottan gyerekek számára lett kitalálva. Elsőre biztosan sok gyerek elkezd toporzékolni az üzletben, ha meglátja a dinoszaurusz alakú csirkefalatkákat, a zöld színű ketchupot, a földönkívüli rágótablettát, a maci formájú csokis piskótát, vagy a betűtésztát. De a döntő szempont így is, úgy is az íz lesz. Azért érdemes lehet kipróbálni, próba szerencse!

Nemzetek és ételeik

Mi az, ami először eszedbe jut egy országról? Valószínűleg annak egy híres épülete, történelmi személye, eseménye. Jonathan Icher francia fotográfusnak egy-egy helyi étel specialitás volt az első, amire gondolt. Készített is egy művészi fotó sorozatot, ahol a modellek testét az adott ország színeibe díszítették fel, a szájukba pedig a hagyományos nemzeti ételük került. Van itt hamburger evő amerikai, croissant harapó francia, tészta evő olasz, szusira harapó japán lány, illetve tojást tartó angol is. A fantasztikus képeket látva legközelebb garantáltan te is erre fogsz asszociálni az országok nevét hallva.

Japán sushi

Amerikai hamburger

Brit tükörtojás

Francia croissant

Olasz spagetti

(Fotók: Jonathan Icher)